جمعه, 3 ارديبهشت 1400

  • ساعت : ۷:۵۵:۲۴
  • تاريخ :
     ۱۴۰۰/۰۱/۱۴ 
  • کد خبر : ۱۰۷۶۶
در گفتگویی با مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور بررسی شد:
نگاهی به فعالیت حوزه تاكسیرانی‌های شهری كشور در سال 99
مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در گفتگویی به تشریح اهم اقدامات و وضعیت حمل ونقل درون شهری در حوزه تاکسیرانی در سال 1399 پرداخت.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در گفت و گویی در تشریح اهم وضعیت حمل ونقل درون شهری در حوزه تاکسیرانی در سال ۱۳۹۹، اظهار داشت: در ابتدا فرا رسیدن بهار طبیعت را به  تمام فعالان حوزه حمل و نقل عمومی بویژه خانواده بزرگ تاکسیرانی تبریک عرض نموده و برای پاسداری از قدر و منزلت این خانواده عظیم، این تلاشگران عرصه حمل ونقل که در این شرایط سخت و بحرانی اپیدمی کرونا ویروس همچنان در صف نخست آسیب دیدگان قرار دارند و براساس وظیفه و تعهدی که به مردم دارند با به خطر انداختن جان خود و خانواده‌هایشان به جابه جایی مسافران پرداخته و در این حوزه همچنان فعالیت می نمایند، از هیچ کوشش مضاعفی دریغ نمی نمائیم.

ناوگان فعال تاکسیرانی با تعداد 318 هزار خودرو تاکسی در سطح کشور مشغول و ارائه خدمت مینمایندکه از این تعداد در شهر تهران داد 76 هزار خودرو تاکسی فعال هستند .طبق مصوبه هیت وزیران،  تاکسی‌هایی که به سن ده سال رسیده باشند، مشمول فرسودگی هستند. در حال حاضر ۱۹۲ هزار دستگاه تاکسی به سن فرسودگی رسیده است و به رغم طرح خوبی که در حوزه نوسازی تاکسی‌های فرسوده از ابتدای سال ۹۵ آغاز  شد و موفق به نوسازی 75670 هزار دستگاه تاکسی فرسوده شدیم.

آیا روند نوسازی تاکسی‌ها در حال انجام است؟ مشکلات پیش‌روی تاکسی‌داران در این حوزه چیست؟

ضامنی ادامه داد: در روند نوسازی تاکسیهای فرسوده، این بین با مشکلاتی مثل افزایش بی رویه قیمت خودرو و از طرفی بحث عدم پرداخت تسهیلات توسط بانکها مواجه شدیم که فرآیند نوسازی را با مشکل مواجه کرد.

علیرغم تمام این مشکلات در سال گذشته با پیگیری‌های صورت گرفته توانستیم فرآیند نوسازی را مجدداً فعال کنیم که در ادامه در ابتدای سال 99 به مشکل الزام مندرج در آئین نامه قانون هوای پاک مبنی بر ارتقای سطح آلایندگی خودروهای تولیدی از استاندارد یورو 4 به یورو 5 برخوردیم که خودرو ساز آمادگی اجرای آن را نداشت، با انعکاس موضوع به دولت و همچنین موافقت سازمان حفاظت محیط زیست، مجوز نوسازی 5 هزار دستگاه تاکسی با استاندارد یورو 4 صادر گردید. با توجه به پیگیریهای صورت گرفته خوشبختانه تا مهر ماه سال جاری تعداد 4935 دستگاه تاکسی نوسازی و تحویل متقاضیان گردید.

فرآیند تحویل خودرو با استاندارد یورو ۵ طبق اعلام آمادگی شرکت خودروساز، از ۱۵ آبان ماه با هدف تداوم نوسازی تاکسی‌های فرسوده دوباره از سر گرفته شد.

در زمینه نوسازی ناوگان تاکسیرانی  در سال 99، از تعداد  24733 متقاضیان ثبت نام شده تعداد 9180 پیش فاکتور صادر و خودروی جایگزین تعداد 7659 دستگاه تحویل مالکان داده شد و تعداد 1180 دستگاه در روند شماره گذاری و تحویل خودرو می باشد.

آمار بانوان تاکسی‌دار در تهران چقدر است و شرایط آنها آیا با آقاها متفاوت است؟

وی گفت: در حوزه تاکسیرانی شهری 4830 بانوی تاکسیران فعالیت دارند که حدود 2900 نفر آنها در تهران فعالیت می نمایند، در این بخش این آمادگی وجود دارد تا با همکاری علاقمندان سهم زنان را حوزه تاکسیرانی افزایش دهیم.

فعالیت برای دوگانه‌سوز کردن تاکسی‌ها به کجا رسید؟

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور افزود: در حال حاضر بیش از 95 درصد خودروهای فعال با کاربری تاکسی شهری دوگانه سوز هستند، برای گاز سوز کردن خودروهای حمل و نقل عمومی با کاربری تاکسی‌های اینترنتی، آژانس‌های تاکسی تلفنی و سرویس‌های مدارس، در راستای مصوبه دولت و هماهنگی های صورت گرفته این امکان فراهم شده است تا مالکان این ناوگان بتوانند با نام نویسی در سامانه وزارت نفت به صورت رایگان نسبت به دوگانه سوز کردن خودروی خود اقدام نمایند.

با شیوع کرونا و خطر ابتلا به آن سلامتی تاکسی‌دارها چگونه تضمین شده است و چه حمایت‌هایی صورت گرفته است؟

ضامنی خاطر نشان کرد: با شیوع ویروس کرونا کارکردن در حوزه های کاری مختلف از جمله در بخش تاکسیرانی با شرایط جدیدی مواجه شد. بر اساس اعلام وزارت بهداشت یکی از گروه های آسیب پذیر از کرونا رانندگان فعال در حمل و نقل عمومی می باشند. در این خصوص به منظور رعایت اصول بهداشتی در این حوزه پروتکل های مورد نیاز با همکاری وزارت بهداشت تهیه و ابلاغ گردید. بر اساس پروتکل های اعلامی تعداد مسافرین تاکسی از 4 نفر به 3 نفر کاهش یافت، رانندگان موظف گردیدند به صورت مستمر از ماسک استفاده کرده و خودروی خود را ضد عفونی کنند. همچنین مسافرین نیز باید از ماسک استفاده نمایند. در این بخش درخواست داریم شهروندان همکاری بیشتری را داشته باشند. براساس مصوبات مربوطه افراد خاطی در این بخش نیز مشمول جریمه خواهند شد.

دو نوع تسهیلات در حوزه رانندگان تاکسی به آنها اعطا شده که نخستین آن تسهیلات مشاغل آسیب دیده توسط وزارت رفاه به مبلغ شش میلیون تومان به تمامی رانندگان جوزه حمل و نقل عمومی درون شهری از جمله تاکسی، سرویس مدارس و اتوبوس  که در سامانه کارا ثبت نام نمودند که بیمه ویژه رانندگی تامین اجتماعی دارند و یا فاقد بیمه هستند پرداخت گردید.

فهرست 648 هزار نفر از رانندگانی که می‌توانستند از این تسهیلات استفاده کنند را از طریق وزارت کشور در اختیار وزارت رفاه قرار دادیم که در مجموع از این تعداد 198026 راننده در بخش‌های ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی درون شهری فرایند ثبت نام خود را تکمیل نمودند و 122882 راننده وام خود را دریافت که از این تعداد 104250 تاکسیران موفق به دریافت وام شدند و 75144 نفر هم در مرحله دریافت وام طبق آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌باشند.

در نوعی دیگر با همکاری بنیاد علوی تسهیلات قرض الحسنه را برای افراد آسیب دیده ناشی از کرونا در نظر گرفتیم که مبلغ دو میلیون تومان به افراد آسیب دیده ناشی از کرونا پرداخت شود که 15125 نفر از رانندگان تاکسی این تسهیلات را دریافت نموده‌اند. متناسب با هر شهر یک سهمیه را مشخص و در اختیار شهرها قرار دادیم و خود شهرها به افراد آسیب دیده و یا خانواده افرادی که در اثر کرونا فوت شده‌اند به روش‌های مختلفی که به تناسب هر شهری متفاوت بود، پرداخت شد.

تا کنون 1383 نفر از رانندگان تاکسی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و از این تعداد متاسفانه 152نفر فوت نموده‌اند.

وضعیت بیمه رانندگان درون‌شهری و برون‌شهری

این مسئول بیان داشت: از سال 1386 و در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها دولت پنجاه درصد از حق بیمه رانندگان را در قالب یارانه دولتی پرداخت می نماید. مشکلی که در این بخش با آن مواجه هستیم این است که اطلاعات رانندگان ار سال 1392 به بعد توسط سازمان تامین اجتماعی بروز نشده است و این سازمان از تا امسال از قبول فهرست های جدید و بروز شده خودداری می کرد. از سوی دیگر به علت جمع آوری دستی اطلاعات در سنوات گذشته احتمال وجود خطا در آمار های در اختیار آن سازمان بالا بود. در این خصوص پس از چندین سال پیگیری، با حمایت های مجموعه وزارت کشور تامین اجتماعی پذیرفت تا فرایند به روز رسانی اطلاعات آغاز گردد. برای اجرایی شدن این موضوع از طریق سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اعلام آمادگی لازم به منظور برقراری برخط ارتباط فیمابین سامانه های مرکزی اطلاعات رانندگان در آن سازمان با سامانه بیمه سازمان تامین اجتماعی اعلام گردید تا از این طریق افرادی که در فهرست بیمه قرار دارند و راننده نیستند یا از حوزه حمل و نقل شهری خارج شده اند حذف تا امکان برقراری بیمه برای رانندگان فعال فراهم گردد. در بخش بیمه اقدامات مورد نیاز در حوزه وزارت کشور به عمل آمده است و فهرست افرادی که باید حذف شوند و رانندگان مشمول دریافت بیمه به تامین اجتماعی ارسال شده است. امیدواریم با همکاری سازمان تامین اجتماعی و حل این مشکل در راستای کمک به رانندگان اقدام لازم به عمل آید.

با اعمال محدودیت‌های تردد، وضعیت حمل‌ونقل به‌وسیله تاکسی چگونه انجام می‌شود؟

ضامنی گفت: با اعمال محدودیت تردد، یکی از گروه های شغلی که از این موضوع معاف شدند خودروهای فعال در حوزه حمل و نقل عمومی می باشند. با هماهنگی که با پلیس راهور به عمل آمده است. فهرست ناوگان فعال در این بخش به عنوان فهرست مجاز در اختیار پلیس قرار گرفته است و این ناوگان مشمول جریمه نمی شوند. لذا با برنامه ریزی های انجام شده در سازمان های تاکسیرانی شهروندان می توانند برای سفرهای ضروری خود از این ناوگان استفاده نمایند.

مشکلات تاکسی دارها با فعال شدن تاکسی‌های اینترنتی ؟

وی در این رابطه عنوان داشت: به نظر من استفاده از تکنولوژی های نوین در همه کسب و کارها امری لازم و اجتناب ناپذیر است و در بلند مدت باعث بروز برودن آن حرفه و تداوم آن خواهد شد. ورود تاکسی های اینترنتی در عرصه حمل و نقل عمومی شهری کشور در ماه های آغازین فعالیت این ناوگان با مقاوت ها و اعتراض هایی مواجه بود زیرا فعالیت آنها در سالهای نخست در چارچوب ضوابط تعریف شده ای نبود. دو نکته در این نوع فعالیت وجود داشت، یکی قوانین و مقرراتی که هر گونه فعالیت در حوزه حمل و نقل عمومی را نیازمند اخذ مجوز از شهرداری ها می دانست و نکته دوم یکسان نبودن شرایط برای رانندگان و ناوگان فعال در حوزه حمل و نقل عمومی رسمی و تاکسی های اینترنتی بود. با برگزاری جلسات متعدد و در راستای مصوبه هیئت وزیران در همکاری مشترک وزارتین کشور و صنعت با معاونت علمی ریاست جمهوری چارچوی فعالیت تاکسی های اینترنتی در قالب دستور العملی تهیه و ابلاغ گردید و این امر تا حدودی مشکلات را در این بخش مرتفع کرد. ولیکن لازم است در حوزه تاکسی های رسمی نیز با اصلاح مقرره های موجود و حذف برخی قیدهای مازاد بستر فعالیت را برای هر دو گروه عادلانه کرد.

در رابطه با سامانه سماس و عملکرد آن بیشتر توضیح دهید.

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در این رابطه گفت: به استناد ماده 2 دستورالعمل "نظارت بر فعالیت ارائه دهندگان خدمات هوشمند مسافر موضوع مصوبه مورخ 22/02/95 هیئت محترم وزیران  به منظور ساماندهی، نظارت و پایش برخط اطلاعات و عملکرد تاکسی های اینترنتی و سایر ارائه دهنگان خدمات هوشمند سفر، سامانه سماس( سامانه مشترک اطلاعات سفر) با رویکرد افزایش ایمنی سفر توسط وزارت کشور(اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور) در سال ۱۳۹۹ در سطح ملی ایجاد و فعالیت خود را آغاز و در 14 اسفند با فرمان رئیس جمهور عملیاتی گردید.

ساماندهی و دریافت اطلاعات مربوط به فعالین تاکسی های اینترنتی در بخش های مختلف به صورت برخط، فراهم شدن امکان پایش و ثبت داده های بیش از 2 میلیون سفر در روز با رویکرد نظارت شهرداری‌ها در حوزه حمل و نقل شهری، صحت سنجی کلیه اطلاعات مربوط به بیش از یک میلیون راننده، خودرو در هرماه به صورت سیستمی با استعلام برخط از بانک های مرجع هویتی، بیمه، معاینه فنی و پلیس جهت افزایش ایمنی سفر، تحلیل هوشمند داده‌های سفر توسط سامانه به منظور دستیابی به تحلیل های ترافیکی جهت استفاده در مهندسی حمل و نقل شهری، نظارت کامل سیستمی و هوشمند بر عملکرد شرکت ها و ناوگان فعال در این حوزه توسط دستگاه های متولی برای نخستین بار در کشور از جمله اهداف راه اندازی سامانه سماس می‌باشد.

در رابطه با سهمیه اعتباری سوخت ناوگان مشمول در حوزه حمل و نقل عمومی مسافری تا کنون چه اقداماتی انجام شده است؟

ضامنی گفت: با راه اندازی سامانه سماس، یکی از کاربردهای این سامانه در حال حاضر با توجه به مسئولیت محاسبه پیمایش و اعتبارسوخت (مابه التفاوت نرخ بنزین آزاد و سهمیه ای) قابل تخصیص به فعالان حوزه حمل نقل درون شهری با کاربری‌های مختلف از جمله آژانس تاکسی تلفنی(زیر نظر شهرداری‌ها و صنفی)، تاکسی‌های اینترنتی، تاکسی‌های فرودگاهی و ویژه، تاکسی‌های شهرهای بدون جایگاه CNG ، تاکسی‌های برون شهری، ناوگان تحت پوشش آرامستان‌ها، راهبران آموزش و پرورش، سرویس مدارس و پیک موتوری می‌باشد که از شروع سهمیه بندی بنزین تاکنون طی  15 مرحله  و در هر محله برای بیش از  550 هزار نفر از فعالان حوزه حمل و نقل مطابق با مصوبات کارگروه سوخت،  سهمیه اعتباری تخصیص داده شده است.

سامانه سپند سرویس دانش آموزی را توضیح دهید؟

وی توضیح داد: سامانه سپند( سامانه پایش ناوگان دانش آموزی) در اجرای ماده 5 دستورالعمل اجرایی آیین نامه حمل و نقل دانش آموزی مصوب هیئت محترم وزیران به منظور ساماندهی، مدیریت و نظارت مستمر بر عملکرد دستگاه های متولی، استفاده والدین و همچنین امکان پایش برخط اطلاعات، در سال 1397 توسط سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور( اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور) با پیش بینی فعالیت بیش از 5 میلیون دانش آموز، 500هزار خودرو، 35هزار مدرسه، 5هزار شرکت و 1250 شهرداری و دهیاری های متقاضی سرویس مدارس با همکاری وزارت آموزش و پرورش فعالیت خود را آغاز نموده است.

با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا و لزوم تعطیلی مدارس عملا امسال فعالیت این سامانه که قرار بود بصورت فراگیر در سطح کشور انجام شود امکان پذیر واقع نگردید لیکن فرصتی شد تا با بروز رسانی و تکمیل زیر ساخت‌های مورد نیاز برای سال تحصیلی آتی در صورت فراهم شدن بازگشایی مدارس ارائه خدمت و سرویس دهی مناسب  صورت گیرد.

ساماندهی و نظام‌مند نمودن فرایند جابه‌جایی دانش‌آموزان و ایجاد وحدت رویه در ارائه خدمات حمل و نقل  دانش آموزی در سراسر کشور، افزایش امنیت و اطمینان والدین با امکان رصد و پایش لحظه ای  مسیر تردد دانش آموزان و نظارت بر عملکرد رانندگان از منزل به مدرسه و برعکس، امکان شناسایی خودروهای متفرقه و فاقد مجوز با نصب علائم ممیزه سرویس مدارس، جهت نظارت و برخورد پلیس و بازرسین و همچنین نظارت برخط از اهداف شکل گیری سامانه سپند است.

معرفی رانندگان، ناوگان و شرکت‌های دارای مجوز از شهرداری به آموزش و پرورش، مدارس و والدین به صورت برخط، اعلام ناوگان مورد نیاز مدارس به شهرداری و مدیریت شهرداری برای تامین نیاز مدارس، استعلام سیستمی رانندگان و خودروها در بخش های مختلف هویتی، بیمه، معاینه فنی و اصالت خودرو، افزایش ایمنی سفر با امکان نظارت برخط بر عملکرد رانندگان با مشارکت والدین و سایر عوامل مرتبط، امکان بررسی داده های ثبت شده در سپند و در نتیجه اسیب شناسی و رفع نیازها برای بهبود وضع کمی و کیفی  این حوزه، ارایه خدمات مبتنی بر تلفن همراه به والدین برای رصد برخط فرزندان از منزل به مدرسه و برعکس و محاسبه کرایه مصوب از امکانات این سامانه می‌باشد.

برای دسترسی آسان شهروندان به تاکسی چه اقداماتی انجام شده است؟

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در این رابطه گفت: در سال های قبل از 1385 به علت کم بودن تعداد ناوگان تاکسیرانی همواره با مشکل با لابودن تقاضا نسبت به ناوگان موجود مواجه بودیم. از آن سال به بعد با برنامه ریزی هایی که انجام شد تعداد تاکسی در شهرهای کشور به میزان مناسب افزایش یافت. در قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سهم در نظر گرفته شده برای حوزه تاکسیرانی در بین سایر مدهای حمل و نقل عمومی 25 درصد تعیین شده است. در حال حاظر تنها مد حمل و نقلی که سهم خود را از سفرهای شهری به طور کامل انجام می دهد ناوگان تاکسیرانی شهری است. در خصوص مدیریت توزیع ناوگان در معابر شهری نیز بر اساس مطالعاتی که در حوزه حمل و نقل در هر شهر انجام می شود تعداد ناوگان مناسب با هر خط متناسب با نیاز موجود آن اعلام و تخصیص میابد. از طرف دیگر در خصوص نیازهای سفارشی شهروندان نیز سرویس هایی همچون تاکسی های بی سیم و جدیدا ناوگان مجهز به نرم افزارهای موبایلی نیز وجود دارد که شهروندان می توانند از آنها استفاده کنند.

آیا در این شرایط لغو تمام نشستهای حضوری بمنظور سطح ارتقا علمی و تخصصی کارشناسان حوزه تاکسیرانی اقداماتی صورت گرفته است؟

این مسئول بیان داشت: در اجرای بند 2 از ماده 7 اساسنامه اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور بمنظور ارتقا علمی و تخصصی مدیران و کارشناسان این حوزه با همکاری و راهبری مركز مطالعات برنامه ريزي شهري و روستايي سازمان شهرداريها و دهياريهاي كشور اقدام به برگزاری سه دوره آموزشی ویژه مدیران عامل، روابط عمومی و کارشناسان فنی و اجرایی با عناوین حمل و نقل هوشمند بر بستر سامانه‌های برخط، رویکردهای نوین روابط عمومی و برنامه ریزی سیستم های حمل ونقل شهری نمودیم.

درخواستی برای اولویت واکسن کرونا برای رانندگان داشتید؟

ضامنی اذعان داشت: با تاکید بر حساسیت و ضرورت ارائه خدمات توسط ناوگان تاکسیرانی در کشور و با هدف قطع زنجیره کرونا، درخواست قرارگیری رانندگان ناوگان تاکسیرانی در اولویت دریافت واکسن بعد از کادر درمان را از طریق وزارت کشور پیگیر شدیم.

برهمین راستا، دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی کرونا با ارسال نامه‌ای به دکتر روحانی رئیس محترم جمهوری خواستار اولویت رانندگان فعال در حوزه حمل و نقل عمومی جهت تزریق واکسن کرونا پس از کادر درمان شده‌اند.

 براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سهم حمل و نقل عمومی در انتقال و توسعه چرخه کرونا ویروس بیش از 26 درصد می باشد، از این رو ستاد ملی مبارزه با کرونا رانندگی حمل و نقل عمومی را از مشاغل در معرض خطر ابتلا به این ویروس شناسایی کرد و ضمن اعمال محدودیت‌هایی در این حوزه از جمله کاهش تعداد مسافر و جداسازی کابین راننده، الزاماتی همچون استفاده مستمر از لوازم ایمنی و ضد عفونی مکرر ناوگان را نیز به تصویب رسانده است. علیرغم رعایت تمام پروتکل های بهداشتی در این بخش، ولیکن به علت تماس مستمر رانندگان با مسافرین، شاهد افزایش ابتلای فعالین این عرصه به کرونا و متاسفانه فوت روبه رشد تعدادی از رانندگان مبتلا باشیم.

با توجه به اینکه ارائه خدمات توسط ناوگان حمل و نقل عمومی امری مهم و اجتناب ناپذیر می باشد و از طرفی به دلیل ارتباط مستقیم این افراد با تعداد زیادی از شهروندان به عنوان مسافر و نقش آنها در کنترل چرخه انتقال ویروس خواهشمند است دستور فرمائید؛ در فرایند تزریق واکسن، رانندگان فعال در حوزه حمل و نقل عمومی پس از کادر پزشکی و درمان که در جبهه نخست مبارزه با این ویروس قرار دارند، در اولویت قرار گیرند.

به عملکرد خود در این یکسال چه نمره‌ای می‌دهید؟

وی گفت: جواب این سوال را باید از جامعه‌ی مردم و تاکسیرانان بپرسید با توجه به شرایط موجود بطبع کاستی‌هایی در قسمت‌هایی از اقدامات صورت گرفته وجود داشته و قابل کتمان نیست ولیکن با هماهنگی‌ها و همکاری های سازمانهای مختلف و بخصوص رانندگان محترم تاکسی سعی نموده‌ایم تا بخش بزرگی از برنامه‌ریزی‌ها به سرنجام برسد.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    پورتال اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور

    5.3.9.0
    V5.3.9.0