جمعه, 9 خرداد 1399

  • ساعت : ۱۹:۵۴:۵۴
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۱۲/۰۹ 
  • کد خبر : ۵۶۰۱
دستورالعمل ضدعفونی تاكسی و راهكارهای پیشگیری رانندگان
بر اساس این دستورالعمل ضدعفونی تاکسی‌ها و خودروهای حمل و نقل عمومی باید موارد زیر را رعایت و در اسرع وقت انجام دهند: نظافت سطوح دارای تماس مشترک شامل : میله های افقی و عمودی، دستگیره ها، پشتی صندلیها و فرمان وسایل حمل و نقل عمومی با کمک مواد شوینده و سپس توسط آب ژاول 1% و با کمک دستمال تمیز دیگری گند زدایی انجام میگیرد.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، دستور العمل ضدعفونی تاکسی‌ها و خودروهای حمل و نقل عمومی و همچنین پایانه‌های مسافری از سوی اداره کل سلامت محیط وزارت بهداشت به این اتحادیه ابلاغ گردید.


بر اساس این دستورالعمل ضدعفونی تاکسی‌ها و خودروهای حمل و نقل عمومی باید موارد زیر را رعایت و در اسرع وقت انجام دهند:
نظافت سطوح دارای تماس مشترک شامل : میله های افقی و عمودی، دستگیره ها، پشتی صندلیها و فرمان وسایل حمل و نقل عمومی با کمک مواد شوینده و سپس توسط آب ژاول 1% و با کمک دستمال تمیز دیگری گند زدایی انجام میگیرد.
1- 4 )هنگام گند زدایی و نظافت، خودرو باید خالی از سرنشین بوده و درها و پنجره ها باز گذاشته شوند و جهت تهویه بهتر هوا نیز روشن باشد.
2-4 ) دو مرحله نظافت و ضد عفونی جدا از یکدیگر بوده و نباید هیچگونه اختلاطی بین شوینده و ضد عفونی انجام گیرد.   
3-4 ) محلول ضد عفونی باید روزانه تهیه و استفاده شود (کارایی محلول پس از گذشت 24 ساعت کاهش میابد)
4-4 ) ضد عفونی بايد با آب سرد يا معمولي تهيه گردد.
5-4 ) فرد/ افراد مسئول نظافت خودرودر هنگام نظافت باید از ماسک ، دستکش ،  و لباس کار مناسب و مقاوم در برابر خوردگی آب ژاول استفاده نمایند.
•    لازم است در حین کار با ترکیبات ضد عفونیی پایه کلره از جریان مناسب هوا در محل ضد عفونیئی استفاده کرد تا انتشار ترکیبات کلر در فضای بسته باعث مسمومیت افراد نگردد.
•    در حین کار با ترکیبات کلر و اسیدی لازم است از ماسک های تنفسی تمام صورت و با کارتریج مناسب برای گاز و بخارهای اسیدی استفاده شود.
•    در حین کاربرد مواد شیمیائی لازم است از دستکش و لباس مقاوم در برابر خوردگی اسیدی استفاده شود.
•    ماده مناسب برای ضد عفونیئی هیپوکلریت سدیم 1% در نظر گرفته می شود. برای تهیه این غلظت از مواد ضد عفونی لازم است یک واحد آب ژاول ( ماده سفیدکننده تجارتی با غلظت 5%)  را به 5 واحد آب سرد و معمولی در ظرفی درب دار و ترجیحا پلاستیکی اضافه نمود. یادآور می شود محلولی که به این ترتیب محیا می شود لازم است در ظرف درب بسته ای نگهداری شده و حداکثر زمان ماندگاری و قابل استفاده بودن برای هملیات ضد عفونیئی 24 ساعت در نظر گرفته شده است. به جهت افزایش کارآمدی ماده ضد عفونیی درست شده، تازه مصرف کردن آن در اولویت می باشد.
6 -4 ) برای نظافت سطوح در خودروها لازم است 2 دستمال مجزا پیش بینی شود و پس از هر بار نظافت دستمال ها حتماً شسته و ضد عفونی شوند تا برای نوبت بعدی استفاده آماده گردند.
•    جهت زدودن و کاهش بارآلودگی سطوح از عامل بیماریزا، ابتدا سطوح با دستمال مرطوب و آغشته به مواد شوینده نظافت می گردد.
•    ضد عفونیئی توسط دستمالی که توسط محلول ضد عفونی تهیه شده مرطوب و خیس شده، برای سطوح انجام می شود. دراین قسمت دستمال در سطل یا ظرفی که محتوی محلول ضد عفونی است غوطه ور شده پس از فشردن و زدودن محلول اضافی بر روی کلیه سطوحی که تماس مشترک برای انها وجود دارد کشیده می شود.
•    لازم است رطوبت ناشی از آغشته شدن سطوح ( میله ها، دستگیره ها، پشتی صندلی و فرمان و ... ) به مواد ضد عفونی بصورت خود بخودی خشک شده و از خشک کردن سطوح با وسایل و یا دستمال دیگری ممانعت بعمل آید.( مهم )
•    مدت حدود 10 دقیقه ای ماندگاری برای اثربخشی مواد ضد عفونی بر روی سطوح پیش بینی می شود.


//بر همین اساس دستورالعمل ضدعفونی پایانه‌ها به شرح ذیل است:
نکات ضروری جهت مراقبت محیطی از پایانه های حمل و نقل در برابر کاهش بار انتشار كرونا ویروس:
1-رعایت مسايل بهداشت فردي: شامل پرهیز از دست دادن با يكديگر به دليل مسايل بهداشتي و يا استفاده از دستمال کاغذی هنگام عطسه يا سرفه كردن و شستن مرتب دست ها با آب و صابون.
2- استفاده از شوینده های با پایه الکل بدون نیاز به آب (Hands Rub)  در کلیه ترمینال های حمل و نقل و در صورت امکان در محل ترانزیت ورودی و خروجی مسافرین در نقطه ای که مسافران برای سوار و پیاده شدن به وسیله سفر توسط مامورین مرتبط کنترل می شوند که در این نقاط الزام مسافرین به استفاده از آن توصیه می شود.
3-استفاده از هواکش و باز گذاشتن درها و در صورت امکان پنجره های محل استراحتگاه ها، نمازخانه ها و سالن انتظار مسافرین در مواقع انتظار برای مسافرگیری در پایانه مبداء و مقصد خطوط حمل و نقل.
4- کلیه غرفه ها و بخش های عرضه کننده مواد غذائی شامل رستوران ها، ساندویچ فروشی ها، آب میوه، چای و نظایر آن در پایانه های حمل و نقل موظف به رعایت دستورالعمل " راهنمای کنترل محیطی برای مقابله با كرونا ویروس  در مراکز تهیه، توزیع و عرضه مواد غذایی " می باشند.
5 - زمان نظافت و گندزدایی محل استراحتگاه ها، سالن انتظار مسافرین، سرویس های بهداشتی و نماز خانه ها در پایانه های  حمل و نقل شامل هوائی، ریلی، زمینی و دریائی حداقل 4 نوبت در طول شبانه روز می باشد که اگر زمان 24 ساعته را با شروع ساعت 5 صبح در نظر بگیریم اقدامات می بایستی در این محدوده های زمانی صورت گیرد:
1- 5 ) نوبت اول :  ترجیحاً بین ساعت  5 الی 6   صبح   
2- 5 ) نوبت دوم : ترجیحاً بین ساعت 11 الی 12 ظهر
3- 5 ) نوبت سوم : ترجیحاً بین ساعت 17 الی 18 عصر
4-5 ) نوبت چهارم : ترجیحاً بین ساعت 23 الی 24 شب

دستورعمل گندزدایی:
نظافت سطوح دارای تماس مشترک شامل: میله های افقی و عمودی نرده ها و راه پله ها، دستگیره ها، پشتی صندلی ها، صندلی محل سالن انتظار مسافرین و استراحتگاه ها، با کمک مواد شوینده و سپس توسط آب ژاول 1%  و یا با ماده گندزدای مایع الکلی بر پایه کواترنر آمونیم با کمک دستمال تمیز دیگری گند زدایی انجام میگیرد.
1 ) هنگام گند زدایی و نظافت، حتی الامکان در محل مورد نظر جریان هوای مناسب و تهویه برقرار باشد.
2 ) دو مرحله نظافت و گندزدایی جدا از یکدیگر بوده و نباید هیچگونه اختلاطی بین شوینده و گندزدا انجام گیرد.   
3 ) محلول گندزدا باید روزانه تهیه و استفاده شود (کارایی محلول پس از گذشت 24 ساعت کاهش می يابد)
4 ) گندزدا بايد با آب سرد يا معمولي تهيه گردد.
5 ) فرد/ افراد مسئول نظافت پایانه ها در هنگام نظافت باید از ماسک، دستکش،  و لباس کار مناسب و مقاوم در برابر خوردگی آب ژاول استفاده نمایند.
6) لازم است در حین کار با ترکیبات گندزدای پایه کلره از جریان مناسب هوا در محل گندزدائی استفاده کرد تا انتشار ترکیبات کلر در فضای بسته باعث مسمومیت افراد نگردد.
7 ) در حین کار با ترکیبات کلر و اسیدی لازم است از ماسک های تنفسی تمام صورت و با کارتریج مناسب برای گاز و     بخارهای اسیدی استفاده شود.
8 ) در حین کار با مواد شیمیائی لازم است از دستکش و لباس مقاوم در برابر خوردگی اسیدی استفاده شود.
9 ) ماده مناسب برای گندزدائی هیپوکلریت سدیم 1% و یا ماده گندزدای مایع الکلی بر پایه کواترنر آمونیم در نظر گرفته می شود. برای تهیه این غلظت از مواد گندزدا لازم است یک واحد آب ژاول (ماده سفیدکننده تجارتی با غلظت 5% )  را به 5 واحد آب سرد و معمولی در ظرفی درب دار و ترجیحا پلاستیکی اضافه نمود. یادآور می شود محلولی که به این ترتیب محیا می شود لازم است در ظرف درب بسته ای نگهداری شده و حداکثر زمان ماندگاری و قابل استفاده بودن برای عملیات گندزدائی 24 ساعت در نظر گرفته شده است. به جهت افزایش کارآمدی ماده گندزدای درست شده، تازه مصرف کردن آن در اولویت می باشد.
10 ) برای نظافت سطوح در پایانه ها لازم است 2 نوع وسایل مجزا پیش بینی شود و پس از هر بار نظافت (در نیمه شیفت وانتهای آن) دستمال ها، تی ها و وسایل کف شوی حتماً شسته و گندزدائی شوند تا برای نوبت بعدی استفاده آماده گردند.
11) بهتر آن است جهت زدودن و کاهش بارآلودگی سطوح از عامل بیماریزا، ابتدا سطوحی نظیر نرده ها، راه پله ها، میز و صندلی ها با دستمال مرطوب و آغشته به مواد شوینده نظافت می گردد.
12 ) گندزدائی برای سطوحی نظیر نرده ها، راه پله ها، میز وصندلی ها توسط دستمالی که توسط محلول گندزدا تهیه شده مرطوب و خیس شده، برای سطوح انجام می شود. دراین قسمت دستمال در سطل یا ظرفی که محتوی محلول گندزدا است غوطه ور شده پس از فشردن و زدودن محلول اضافی بر روی کلیه سطوحی که تماس مشترک برای انها وجود دارد کشیده می شود.
13 )لازم است رطوبت ناشی از آغشته شدن سطوح (میله ها، دستگیره ها، پشتی صندلی و ...) به مواد گندزدا به صورت    خود بخودی خشک شده و از خشک کردن سطوح با وسایل و یا دستمال دیگری ممانعت به عمل آید .( مهم )
14)مدت حدود 10 دقیقه ای ماندگاری برای اثربخشی مواد گندزدا بر روی سطوح پیش بینی می شود.
15)لازم است نظافت را از یک نقطه آغاز و در طرف یا نقطه مقابل به پایان برسد.
16)دستمال ها و وسایلی که برای نظافت استفاده می شود باید از وسایلی که برای شستشو و نظافت سرویس های بهداشتی بکار می رود جدا بوده و در هیچ شرایطی مشترک استفاده نگردد.
17) محل نگهداری مواد شوینده و گندزدا، لباس و وسایل حفاظتی مربوطه در پایانه های مبداء و مقصد خطوط حمل و نقل پیش بینی شده و روسای پایانه حمل و نقل موظف به تامین نیازهای مرتبط با این فعالیت ها در پایانه های خطوط می باشند.
18) لازم است در محل پایانه ها، محل نگهداری مواد شیمیائی، جعبه کمک های اولیه مشتمل بر حداقل موارد ذیل باشد: یک جفت دستکش یک بار مصرف، ماده چشم شوی، یک شیشه ماده ضد عفونی کننده پوست و محل جراحت، ماده شوینده نظیر صابون و ترجیحاً صابون مایع یا صابون با پایه الکی بدون نیاز به شستشو با آب، چهار عدد گاز استریل،  یک رول باند، یک پماد سوختگی، یک عدد قیچی، پنبه به مقدار کافی و ده عدد چسب زخم.
19) برای حفظ و مراقبت از سلامت پرسنل شاغل در پایانه های حمل و نقل نکات ذیل در نظر گرفته شود:
-در صورت بروز هرگونه علائم شبیه سرماخوردگی های فصلی در پرسنل پایانه های حمل و نقل مانند: حمله ناگهاني تب، بي‌حالي، درخود فرو رفتن، سرفه، عطسه، ناراحتي تنفسي، سرخ شدن يا التهاب و آبريزش از بيني فرد باید بلافاصله از ادامه کار خودداری نموده و به مراکز بهداشتی درمانی/پزشک معتمد دستگاه مربوطه جهت طی دوره درمان و مراقبت های لازم مراجعه نماید.
-شروع بکار افراد فوق الذکر فقط با ارائه گواهی سلامت و تائید مرکز بهداشتی درمانی / پزشک معتمد دستگاه مربوطه امکان پذیر خواهد بود. لازم است هماهنگی های لازم با کارفرما در طول مدت غیبت از کار ضمن فراهم شده و  جایگزینی برای وی تا انتهای دوره درمان پیش بینی شود. در این شرایط می بایست حقوق و مزایای کامل فرد بیمار طبق مقررات سازمانی پرداخت و امنیت شغلی  فرد در زمان ترک خدمت حفظ گردد.
-لازم است پرسنل خطوط در پایانه های حمل و نقل که در تماس مستمر با پول، بلیط و سایر عوامل منتشر کننده عامل بیماریزا هستند در هر رفت و برگشت سیر خود در محل مبداء و مقصد اقدام به شستشوی دست مطابق با دستورعمل پیش گفت، نمایند.
  20) جایگزینی بلیط های کاغذی و پول نقد با کارت های اعتباری به کاهش انتشار بیماری و انتقال بارآلودگی کمک شایانی خواهد کرد.
 21) تا برطرف شدن شرایط ویژه و مراقبت از عوامل محیطی و کاهش بار آلودگی كرونا ویروس  کلیه خطوط حمل و نقل عمومی شهری پوشش شیشه و پرده پنجره های خود را باز نموده و با این کار باعث کاهش سطوح آلودگی در این سامانه ها شوند.
22) نصب تابلوهای توصیه ای و آموزشی برای به کارگیری تمهیدات لازم  در جهت مقابله با شیوع كرونا ویروس  در محل ایستگاه های سامانه های حمل و نقل ضروری است.
 -توصیه می شود بروشورهای آموزشی در ترمینال های حمل و نقل قرارگرفته تا در طول سفر مسافرین به دریافت مطالب آموزشی و علمی مناسب با موضوع آشنا شده و آموزش غیر مستقیم به طور وسیع از این طریق برای مسافران درنظر گرفته شود.
-لازم است در کلیه پایانه های حمل و نقل سطل های درب دار پیش بینی شود و کلیه مسافرین و گیرندگان خدمات در این مکان ها موظف به امحاء دستمال های کاغذی مصرف شده در این محل ها می باشند.
-تخلیه این مخازن زباله توسط افراد موظف نظافت در بخش مربوطه بوده ، تخلیه مخازن زباله در کیسه های پلاستیکی محکم در آخر هر شیفت صورت گرفته و وسایل طبق مقررات پیش گفت نظافت و گندزدائی انجام گردد.
 -فرم پایش و مراقبت از پایانه های حمل و نقل می بایست بصورت روزانه توسط مدیریت هر یک از پایانه ای حمل و نقل تکمیل و به حوزه ستاد بهداشت محیط مرکز بهداشتی درمانی شهری / روستائی تحت پوشش ارائه گردد.
-صحت انجام مراحل و فعالیت های کنترل و مراقبت محیطی پایانه های حمل و نقل بر عهده روسای خطوط و سازمان تابعه بوده و به جهت شرایط ویژه و خطر شیوع بیماری كرونا ویروس  کلیه مراحل ارائه شده در این دستورعمل تا رفع بحران و استقرار شرایط عادی برای کلیه دستگاه های اجرائی و خدماتی لازم اجرا می باشد.
-اطلاعات فرم پایش کنترل عوامل محیطی کاهش بار آلودگی انتشار كرونا ویروس  در پایانه های حمل و نقل مطابق جدول ذیل می باشد.

 

امتیاز :  ۱.۵۰ |  مجموع :  ۲

برچسب ها

    پورتال اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور

    5.3.9.0
    V5.3.9.0