به گزارش روابط عمومی اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور، مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور در گفت و گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان در تشریح آخرین جزئیات نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی کشور با تاکید بر این نکته که بر اساس برنامه تا پایان سال جاری قرار است ۴۰ هزار تاکسی نوسازی شود، گفت: باید به این نکته تاکید کرد که در بحث نوسازی ناوگان تاکسیرانی مهمترین موضوع توان خودرو ساز داخلی و ارایه تسهیلات به رانندگان است پس رسیدن به برنامه تعیین شده به طور مستقیم به عوامل فوق وابسته است.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور با اشاره به این نکته که در حال حاضر ۲۰۰ هزار تاکسی فرسوده در کشور مشغول به فعالیت هستند گفت: در بحث نوسازی صرف تصمیم گیری ما در اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور مطرح نیست و باید توانایی دیگر دستگاه ها نیز در این بخش مورد سنجش قرار بگیرد.
ضامنی با تاکید بر این نکته که خودرو های ناوگان تاکسیرانی تنها پژو و سمند است گفت: با توجه به اینکه ۴ ماه از سال جاری گذشت اما هنوز تکلیف خودرو های یورو ۵ مشخص نیست و به عقیده من باید از شرکت خودرو ساز پرسید که اگر قرار بر تولید خودرو ها با سطح آلایندگی یورو ۵ باشد چه تعداد دستگاه تاکسی می توانند تولید و عرضه کنند.
او بیان کرد: اگر شرایط مهیا باشد و دیگر نهاد ها مانند محیط زیست، خودروساز، وزارت صمت و بانک ها همکاری مطلوبی داشته باشند ظرف مدت دو سال می توانیم تمام ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده ناوگان تاکسیرانی کشور را نوسازی کنیم.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور در پاسخ به این سوال که آیا گفته مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک تهران مبنی بر نوسازی ۲۰ هزار دستگاه تاکسی در پایتخت تا انتهای سال جاری درست است یا خیر گفت: علیرغم اینکه نوسازی ناوگان کلانشهرها در اولویت است باید بر اساس توان تولید خودروساز سهمیه ای متناسب با تعداد تاکسی فرسوده موجود در شهرهای مختلف در نظر گرفته شود، اگر تولید خودروساز بگونه ای باشد که بتوان چنین سهمی برای تهران در نظر گرفت، نوسازی این تعداد تاکسی دور از انتظار نیست.