چهارشنبه, 8 بهمن 1399

  • ساعت : ۱۲:۱۳:۲۳
  • تاريخ :
     ۱۳۹۹/۱۰/۱۹ 
  • کد خبر : ۸۷۴۰
در ایستگاه آخر شبکه دو سیما بررسی شد:
چالشهای پیش رو نوسازی ناوگان فرسوده تاكسیرانی از زبان مسئولان/فیلم
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور: وضعیت تاکسیرانی در بخش نوسازی دارای وضعیت مساعدی نیست. رئیس شورای اسلامی شهر تهران: رقابت بین تاکسیرانی‌های رسمی با مسافربر های شخصی و اینترنتی باعث شده تا تاکسی‌های رسمی ضرر ده شوند. معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران: اگر دولت حمایت کند و اجازه ورود 10 تا 20 هزار خودروی هیبریدی را به پایتخت بدهد مشکل روانی ترافیک و آلودگی هوا تا حدودی حل خواهد شد. رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران: تاکسی‌ها یک ضرورت هستند و باید حمایت‌های شورا در حوزه تاکسیرانی را بیشتر کنیم.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، برنامه تلویزیونی ایستگاه آخر با واکاوی چالش‌های پیش رو در روند نوسازی تاکسی‌های فرسوده، موانع و مشکلات این طرح را بررسی کرد.

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور دراین گفتگو اظهار داشت: وضعیت تاکسیرانی در بخش نوسازی دارای وضعیت مناسب و مساعدی نمی‌باشد و علت آنهم دارای عواملی است و یکی از آنها، این که ما در کشور فقط یک خودرو ساز داریم که خودروهای آن در مجموعه تاکسیران مورد استفاده قرار میگیرد.

وی ادامه داد: نبود تسهیلات بانکی و عدم مشارکت بانکها در طرح نوسازی تاکسی‌های فرسوده که حتی ما حاضر شدیم با همان نرخ مصوب بانک مرکزی نه نرخ کمتری، تسهیلات بانکی در اختیار ما قرار بگیرد از دیگر عوامل است و متاسفانه در این دوسال گذشته این اتفاق نیافتاد و از طرفی خودرویی که از طرف خودرو ساز در اختیار ما قرار گرفت تعداد آن بسیار کمتر از درخواست‌ها بود.

ضامنی گفت: در مصوبات دولت همیشه گروه حمل و نقل عمومی مشمول کمک‌های دولتی در ان بخش بودند ولیکن این کمک‌ها در بعضی از بخش‌ها به حوزه حمل و نقل اختصاص داده نشد. مثلاً بسته‌های حمایتی که اعلام شد داده نشد یکی از سر فصل‌های آن نداشتن خودرو بنام بود در صورتیکه رانندگان تاکسی یک خودروی کار بنام دارند و این شاخص که به اشتباه درج شده بود باعث گردید که تاکسیرانان از سبد حمایتی دولتی محروم شوند.

این مسئول در رابطه با حمایت‌های دولت در طرح نوسازی گفت: در وضع حمایت‌های حاکمیتی دولت در امر نوسازی، در چند بخش می‌تواند جایگاه خودش را پیدا نماید یکی تأمین تسهیلات بانکی است که در طرح 90 هزار دستگاه تاکسی که نوسازی شده در سال 95 با مشارکتی که انجام شد و محوریتی که معاونت اجرایی ریاست جمهوری با همکاری وزارت کشور داشت تسهیلات بانکی در ابتدای طرح فراهم گردید و توانستیم از آن محل بالغ بر 65 هزار تسهیلات بانکی با کمتر از نرخ مصوب بانک مرکزی را عرضه کنیم ولیکن در ادامه راه این تسهیلات مسکوت ماند در صورتیکه اگر بخواهیم به قوانین رجوع نمائیم در آئین نامه هوای پاک تکلیف شده دولت تسهیلات ارزان قیمت (4 درصد) جهت نوسازی ناوگان فراهم نماید و اگر در این بخش مشارکت بیشتری اتفاق می‌افتاد شاهد افزایش تعداد نوسازی بودیم.

در بخش دیگر محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: در ایران تاکسیرانی دارای اهمیت ویژه‌ای است و با توجه به قیمت پائین سوخت، اصولاً حمل و نقل با تکسی قابل رقابت با انواع دیگر حمل و نقل است و از آن طرف هم تاکسی اینترنتی به میدان آمد و باعث رقابت بین تاکسی رسمی و مسابر شخصی و اینترنتی گردید که باعث شد تاکسیرانی رسمی در تهران ضرر ده شود.

سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم در بخشی از این گفتگو بیان داشت: وضعیتی که امروز تاکسیرانی ما دارد علیرغم تمام تلاشهایی که در سنوات گذشته اتفاق افتاده است خیلی حالش خوب نیست.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: اگر دولت حمایت کند و اجازه ورود 10تا 20 هزار خودروی هیبریدی را بده مشکل روانی ترافیک و آلودگی هوا تا حدودی در زمستانخا حل خواهد شد.

در ادامه محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اظهار داشت: تاکسی‌ها یک ضرورت هستند و باید حمایت‌های شورا در حوزه تاکسیرانی را بیشتر کنیم در تصویب نرخ کرایه آنها باید شورا بدنبال انصاف باشد و بطوریکه نرخ عادلانه بین تاکسی‌های رسمی و اینترنتی رعایت نمائیم.

علیخانی افزود: با وجود اینکه نرخ کرایه آنها با نرخ تورم همخوانی ندارد ولی این سقفی است که هیئت تطبیق اجازه افزایش کرایه را نمی‌دهد ما قبول داریم که باید مطابق تورم درآمدشان کافی باشد.

محمد روشنی مدیر عامل سازمان مدیر و نظارت تاکسیرانی شهر تهران نیز در قسمتی گفت: مشکل اصلی ما نوسازی 40 هزار تاکسی فرسوده در تهران است.

وی ادامه داد: درآمدهای تاکسیرانان ما در ایام کرونا به یک سوم تقلیل پیدا نموده و این آسیب جدی به رفاه و معیشت رانندگان می‌زند و از طرفی هم ما در حوزه لاستیک و روغن و لوازم یدکی با توجه به افزایش قیمتها نتوانستیم کاری انجام دهیم.

 

این برنامه گفتگو محور با حضور محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، مرتضی ضامنی مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور، سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران و محمد روشنی مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با اجرای گفتگو نیما پاینده و به تهیه کنندگی سید روح اله نورموسوی از شبکه 2 سیما پخش شد.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    پورتال اتحادیه تاکسیرانی شهری کشور

    5.3.9.0
    V5.3.9.0