; 70 درصد ناوگان اتوبوسی كشور در دهه ۹۰ از دست رفت
  • ساعت : ۱۹:۵۹
  • تاريخ :
     ۱۴۰۳/۰۳/۲۱ 
  • کد خبر : ۹۲۳۸
next    /  2 prev
معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور:
70 درصد ناوگان اتوبوسی كشور در دهه ۹۰ از دست رفت
معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: که ۷۰ درصد ناوگان اتوبوسی کشور در دهه ۹۰ از دست رفت.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور به نقل از ایسنا، سید سجاد انوشه روز دوشنبه در مراسم اهم دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه نوسازی و توسعه حمل و نقل عمومی درون شهری با اشاره به وضعیت حمل و نقل کشور طی یک دهه اخیر گفت: در دهه گذشته در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل فعالیت جدی شکل نگرفت و این مسئله انباشتی از مشکلات را به‌وجود آورد. در یک نمونه باید اشاره کرد که در حوزه حمل و نقل ریلی از ابتدای انقلاب تا پیش از دولت سیزدهم چیزی غریب به دو هزار واگن خریداری و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.  در حالی که فقط از ابتدای دولت سیزدهم تا به امروز معادل کل چهار دهه قبل خود قرارداد خرید واگن بسته و مورد استفاده قرار گرفت.

وی با بیان اینکه طی سه سال اخیر چیزی نزدیک به ۸۱۲ درصد در حوزه نوسازی حمل و نقل ریلی افزایش داشتیم، اضافه کرد: متاسفانه در بخش اتوبوس‌ها نیز در گذشته شاهد آمارهای منفی هستیم. در سال ۱۳۹۲ تعداد ۲۲ هزار دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل ما فعال بود که این عدد در سال ۱۴۰۰ به هفت هزار دستگاه کاهش یافت که بار سنگینی را بر حمل و نقل جاده‌ای تحمیل کرد و بخشی از آن ریشه در عدم اضافه شدن ناوگان جدید دارد.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور فقدان نوسازی طی دهه ۹۰ را یک چالش و بحران عنوان کرد و گفت: این اتفاق مشکلات بسیار زیادی را در سارسر کشور چه در حوزه داخلی و چه در حوزه خارج شهری برای جابه جایی و زندگی عادی مردم ایجاد کرد.   از ابتدای دولت سیزدهم نزدیک به قرارداد خرید ۴۸۰۰ دستگاه اتوبوس منعقد شد که تا به امروز دو هزار دستگاه از این اتوبوس‌ها تحویل و وارد چرخه حمل و نقل شد.

به گفته انوشه، موضوع ون ها نیز از دیگر بخش های نوسازی نشده ناوگان حمل و نقل است که طی ۱۲ سال پیش از دولت سیزدهم هیچ تغییری در آن ایجاد نشده و تقریباً تمامی ناوگان فرسوده شده بود. اما در سه سال گذشته قرارداد خرید پنج هزار دستگاه ون منعقد شد و هزار و ۲۰۰ دستگاه از آن تحویل شد.

انوشه با بیان اینکه اعتبار تمامی قراردادها مشخص و برخی تامین شده است تا شاهد توقف در حوزه نوسازی نباشیم، افزود: از تمامی دستگاه‌ها می‌خواهیم در اجرای قوانین هوای پاک به تکلیف خود عمل کنند.

خروج ۶۰ هزار خودروی فرسوده اسقاط ‌ از چرخه ترافیک 

مهران سالاریه، رئیس سازمان نوسازی ناوگان حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم گفت: امسال ۶۰ هزار خودروی فرسوده اسقاط ‌ از چرخه ترافیک خارج شده است. وی به فاکتورهای مشوق برای دارندگان خودروهای فرسوده اشاره کرد و گفت: مشوق‌های خوبی برای اسقاط خودروها درنظر گرفته شده است که هم برای مراکز اسقاط و هم دارندگان خودرو جاذبه دارد.

وی صدور سه گواهی اسقاط را از جمله مشوق ها دانست و با بیان اینکه سال گذشته ۷۱ هزار دستگاه خودرو اسقاط شد، افزود: امیدواریم امسال رکورد سال ۱۳۹۳ که بیش از ۲۸۰ هزار دستگاه اسقاط بود را بزنیم و به مرز ۵۰۰ هزار دستگاه برسانیم.

به گفته رئیس سازمان نوسازی، برنامه‌های توسعه برای خودروهای برقی و استفاده از آن در حمل و نقل عمومی وجود دارد که اکنون آغاز شده است.

سالاری به مشکلات در حوزه اسقاط موتورسیکلت اشاره کرد و افزود: در این بخش راهور همکاری بسیار خوبی با مراکز اسقاط دارد اما برای موتورسیکلت باید برنامه جدی توسط راهور برای جلوگیری از شماره‌گذاری موتورسیکلت ها انجام شود و ما نیز با راهور همکاری خواهیم داشت.

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    6.1.8.0
    V6.1.8.0